سفارش تبلیغ
صبا ویژن

6 اشتباه رایج مطالعه کنکوری ها

دکتر کاویانی مدیر و مشاور مکتبستان در کلیپ کوتاه زیر به توضیح 6 اشتباه رایج مطالعه کنکوری ها می پردازد. اغلب کنکوری ها با این 6 اشتباه رایج مطالعه مواجه هستند. این اشتباهات اگر چه ساده پیش پا افتاده به نظر می رسند ولی تاثیر منفی زیادی بر روی عملکرد شما می گذارند.

خلاصه برخی از مطالب گفته شده در ویدئو 6 اشتباه رایج مطالعه

متاسفانه بعضی از داوطلبان کنکور یکسری عادات مطالعاتی غلط دارند و دیده شده است که این افراد با صرف وقت زیادی برای مطالعه، باز هم نمی توانند رتبه خوبی در کنکور بدست آورند.

بلند خوانی

روش بلند خوانی، روشی نامطلوب برای مطالعه است، حداقل برای کنکور سراسری. در بلند خوانی، سرعت مطالعه بسیار کاهش می یابد و فرد سریع دچار خستگی می شود. البته ممکن است داوطلبانی که به این روش عادت کرده اند، زود خسته نشوند اما مطمئنا اگر بخواهند روزی 10 ساعت مطالعه کنند، طی چند ساعت اول خسته خواهند شد و مطالعه با کیفیتی نخواهند داشت.

روش بلند خوانی به مکانی مخصوص جهت مطالعه نیاز دارد، در صورتی که خانه شما مکان مخصوصی هم برای این کار داشته باشد، باز هم در خوابگاه های دانشجویی به مشکل برخواهید خورد. کلا این عادت، عادت خوبی نیست و باید برای کنکور آن را کنار بگذارید. برای رفع این عادت توصیه می شود در کتابخانه مطالعه خود را انجام دهید یا اینکه موقع مطالعه در دهان خود مدادی قرار دهید تا نتوانید حین مطالعه حرف بزنید.

کلمه خوانی

کلمه خوانی، در مقابل عبارت خوانی است، بدین معنی که فرد حین مطالعه، نگاهش به تک تک کلمات است. برای اینکه بفهمید که شما هم کلمه خوان هستید یا عبارت خوان، یک مطلب ساده را مطالعه کنید و زمان بگیرید. اگر سرعت شما حدود 300 کلمه در دقیقه یا کمتر است، شما کلمه خوان هستید.

قدم زدن حین مطالعه

مطالعه برای کنکور باید همراه با یادداشت برداری و تست زنی باشد و صد در صد با قدم زدن حین مطالعه نمی توان کنکوری درس خواند. و همچنین قدم زدن باعث کاهش تمرکز و افزایش خستگی می شود.

زیاد خوانی

بعضی از داوطلبان عادت دارند که واو به واو کتاب را حفظ کنند! این داوطلبان آنقدر مطالب کتاب درسی را تکرار می کنند تا تمام جملات را حفظ کنند. این روش علاوه بر اینکه سبب خستگی زودرس ذهن می شود، سرعت مطالعه را هم کاهش داده و در آن روش حفظی جایگزین روش مفهومی شده و مطالب زود به زود فراموش می شوند. این روش را به شدت نهی می کنیم، و حتما باید در صدد رفع آن باشید.

مطالعه همراه با تلویزیون و موسیقی

این نوع مطالعه هم یکی از شیوه های بسیار غلط مطالعه می باشد که متاسفانه در بین کنکوری ها در حال افزایش است. اینجا جا دارد ضمن تایید فوائد موسیقی بر آرامش، البته نه هر نوع موسیقی که توضیح انواع آن در این مقاله نمی گنجد، این نکته را مدنظر شما قرار دهیم که شما حین مطالعه به تمام تمرکز خود احتیاج دارید. پس به منظور استفاده حداکثری از تمرکز خود، حتما حتما موسیقی گوش ندهید و نزدیک تلویزیون نباشید.

وسواس در مطالعه

کنکور مقوله ای استرس زاست و همین استرس در بعضی افراد باعث ایجاد وسواس در درس خواندن می شود. وسواس می تواند با کم کردن سرعت مطالعه، وقت تان را تلف کند. بهترین راه برای رفع وسواس این است که از روش های اصولی مطالعه کردن استفاده کنید و با زدن تست و پرسیدن چند سوال از خود، خیالتان را از بابت یادگیری کامل کتاب درسی راحت کنید.

مطالعه طولانی مدت

بدلیل حجم بالای مباحث کنکور، برخی از داوطلبان فکر می کنند که نمی توانند در موعد مقرر درس ها را به اتمام برسانند، برای همین از شروع می کنند به مطالعه بی وقفه و استراحت را از برنامه درسی شان حذف می کنند. درصورتیکه باید بدانند که مطالعه بی وقفه و بدون استراحت با کاهش بازده یادگیری و خستگی زودرس همراه است. پس توصیه می شود بین هر وعده مطالعاتی، که حدود یک ساعت و نیم می باشد، یک ربع استراحت کنید.

خلاصه …

کند خوانی به دلیل رعایت نکردن تکتیک های مطالعه و یکسری عادات غلط مانند: بلندخوانی، قدم زدن حین مطالعه، کلمه خوانی، مطالعه بی وقفه و وسواس، رخ می دهد. پس در وهله اول توصیه می شود این عادات غلط خود را بشناسید و در صدد رفع آن ها برآیید. در وهله بعدی سعی کنید بین مطالب راحت و مشکل تمایز قائل شوید، مطالب آسان را سریعتر و مطالب مشکل را آهسته تر بخوانید.

صامت خوانی و عبارت خوانی هم می توانند سرعت مطالعه تان را افزایش دهند. پس به داوطلبان کنکور توصیه می کنیم که با تمرین تکتیک های تند خوانی، سرعت مطالعه خود را افزایش دهند.